Headerbild

Om oss

Hammarby IF Bouleförening bildades den 4 november 2001 och invaldes i Hammarby IF Alliansförening den 22 april 2002. Bouleföreningen bildades av ett gäng entusiaster som länge tyckt att det var en brist att Hammarby saknade boulesektion.

Hammarby IF Alliansförening är moderförening för 18 andra idrottsgrenar. Alla heter Hammarby IF med tillägg av namnet på sin sport: Fotbollförening, Bandyförening etc.

Hammarby Boule är för övrigt en av ca 250 bouleklubbar i Sverige. Bara i Stockholm finns ett 30-tal bouleklubbar.

Det finns mycket bouleerfarenhet i Hammary Boule. Ett par av oss har representerat Sverige i Boule-VM, många av oss brukar delta i SM i boule där vi även har tagit några medaljer. Våra första SM-medaljer togs i juniorklasserna. Vid SM 2019 tog Viktor Johansson & Saga Wahlberg Hammarby Boules första SM-medalj för seniorer (SM-Brons i Mixed Dubbel). Vi har goda förhoppningar att det inte skall dröja länge innan framgångarna fortsätter.

Träningsverksamhet

Hammarby Boules verksamhet är knuten till Söder. Under sommarhalvåret tränar vi regelbundet i Björns Trädgård och på Södra Latins Skolgård. Under vinterhalvåret drar vi oss inomhus och tränar i Liljeholmshallen. Du hittar våra träningstider här.

Medlem i Hammarby Boule kan vem som helst vara - ung och gammal, erfaren och nybörjare - bara hjärtat bankar för Bajen och Söder. Är Du sugen på att spela boule med Bajen? Här hittar du information om hur Du blir medlem i klubben.

Boule passar särskilt väl ihop med Söder. Det är ett lättsamt sätt att umgås i parker och på torg, ett sätt att synas utan att störa, ett sätt att leva i och med sin stad.

Tävlingsverksamhet

För att tävla i boule krävs spelarlicens från Bouleförbundet. För tillfället har drygt hälften av våra 55 medlemmar tävlingslicens och deltar regelbundet i tävlingar i regionen.

Seriespelet inom boulen spelas i form av sammandrag vilka arrangeras två helger om året, under juni respektive augusti. Distriktets seriespel har under en längre tid arrangerats på Vårbergs IP.

I seriespelet har Hammarby Boule två lag - ett lag i den Öppna klassen och ett lag i Veteranklassen (V55). Bägge lagen spelade under 2023 i distriktets division 3.

Truppen i seriespelets öppna klass hade starka framgångar 2023 vilket belönades med avancemang till Förbundsserien division 2 inför 2024. Avancemanget är en stor framgång för klubben. Det är första gången på 17 år som Hammarby Boule har tagit en plats i Förbundsserien i den öppna klassen och vi har en tydlig ambition att hålla oss kvar 2024.

I veteranklassen hade truppen tufft motstånd 2023, men laget kämpade sig till ett försvarat kontrakt för division 3 och vi har ambition att hålla oss kvar även 2024. Vi tar även med oss att Hammarby var det enda laget som slog seriesegrarna Djurgården i Veteranseriens division 3 under 2023.

Adress

Hammarby IF Bouleförening c/o Thomas Wilhelm (ordförande) Heliosgatan 56, 120 63 Stockholm

Kontakt

Tel: 070-762 38 91 (Thomas Wilhelm, ordförande) E-post: info@hammarbyboule.se PlusGiro: 293960-1 Swish: 123 302 51 11